Vesti
Zanimljivosti
Galerija
Video
Saveti
Home » Vesti

Novi aluminijumski 3-cilindarski turbo motori

Postavio , datum 12. avgusta 2013. – 15:10 | 1.524 pregleda

Novi aluminijumski 3-cilindarski turbo motori predstavljaju prekretnicu u pogledu rafiniranosti

 

·         Novi 1,0-litarski turbo motor od 85 kW/115 ks podiže standarde kada je u pitanju rafiniranost trocilindarskih motora

·         Prvi u sasvim novoj linije benzinskih motora male zapremine sa direktnim ubrizgavanjem debituje u Opel ADAM-u

·         Visok obrtni momenat, veća ekonomičnost u potrošnji goriva nego kod 1,6l motora 

·         Cilindarska glava – integrisana izduvna grana

·         Uparen sa novim šestostepenim menjačem, 30% lakši od prethodnika

 

Opel-1.0-SIDI-Turbo-287381-medium

Riselshajm. Čist, uglađen i tih: Opelov novi trocilindarski motor će imati svetsku premijeru na Međunarodnom sajmu automobila u Frankfurtu u septembru. 1,0-litarski turbo benzinski motor nije samo ekološki, već predstavlja novu prekretnicu u pogledu rafiniranosti trocilindarskih motora, sa karakteristikama vezanim za buku i vibracije superiornim u odnosu na četvorocilindarske jedinice.

 

Razvijajući 85 kW/115 ks, ovaj mali motor donosi i visok donji obrtni momenat od 166 Nm, skroz od 1.800 do 4.700 opm, iako je male veličine. 1,0-litarski SIDI (Spark Ignition Direct Injection – paljenje pomoću svećica, sa direktnim ubrizgavanjem) Turbo motor generiše više obrtnog momenta tokom čitavog rada nego neki drugi jednako snažni motori sa većom zapreminom, dok je ekonomičnost u potrošnji goriva poboljša za 20% u odnosu na Opelov aktuelni 1,6-litarski motor sa prirodnim usisavanjem.

 

1,0-litarski turbo motor sa 12 ventila, koji treba da bude lansiran sledeće godine u malom automobilu ADAM sa novim šestostepenim menjačem, je prvi u novoj, modularnoj porodici trocilindarskih i četvorocilindarskih benzinskih motora u klasi do 1,6 litara. Vrhunske tehnologije kao što su direktno ubrizgavanje, konstantno varijabilno otvaranje ventila, i lagani aluminijumski blok motora, su glavni činioci efikasnosti. Opel od nove linije motora očekuje impresivnu uštedu goriva i emisiju CO2 koja će biti znatno niža od 100g/km.

 

„Tokom rada na ovom malom motoru, ne samo da smo hteli da minimalizujemo potrošnju goriva i emisiju CO2, već smo želeli da pokažemo da trocilindarski motori mogu biti jednako prefinjeni kao četvorocilindarski i oni sa više cilindara“, kaže Dr Matias Alt (Mattihas Alt), glavni inženjer u Opelu zadužen za male benzinske motore. „Na samom izvoru smo se borili sa problemima vezanim za ravnotežu, buku i vibracije, tipične za konvencionalne trocilindarske motore, i uvereni smo da će kupci biti prijatno iznenađeni rezultatima. Ovo je jedan veoma živahan i prefinjen trocilindarski motor koji ne pristaje na kompromise kada je u pitanju zabava tokom vožnje.“

 

Nemačka tehnologija za akustiku koja je vodeća u klasi 

 

Opelovi inženjeri su počeli od čistog papira, što je omogućilo uvođenje brojnih mera za eliminisanje tipičnih „nekonvencionalnih“ voznih karakteristika koje tradicionalno prate privlačnost ekonomičnosti trocilindarskih motora.

 

Blok motora, izveden od aluminijuma livenog pod visokim pritiskom,napravljen je tako da smanju buku motora, kao i težinu. Dovod goriva i brizgaljke visokog pritiska su takođe strukturalno izdvojeni od cilindarske glave kako bi se minimalizovao prenos pulsiranja, dok su pumpa za gorivo i dovod goriva akustično tretirani.

 

Još jedan veliki dodatak prefinjenosti je instalacija balans osovine karteru motora. Pokreće je lanac sa obrnutim zupcima za tihi rad, vratilo koje se rotira u obrnutom pravcu brzinom kolenastog vratila, a pažljivo je optimizovano da nadoknadi vibracije koje dolaze od rada trocilindarskog motora. 

 

Druge mere za zaštitu od buke uključuju: akustično optimizovane poklopce za gornji i prednji deo motora, usisnu granu i kućišta bregaste osovine; izolaciju bregaste osovine sa gvozdenim umecima za glavne ležajeve; obrnute zupce za lanac bregaste osovine, turbo kompresor slabog zvuka, i niži čelični karter.

 

Kao rezultat ovih tehničkih karakteristika, novi 1,0 SIDI Turbo motor ne samo da je prefinjeniji od drugih motora sa tri cilindra, već je tiši od mnogih četvorocilindarskih jedinica. Na primer, tokom testiranja pod punim gasom, emituje manje nivoe buke pri svim brzinama motora od benzinskih turbo motora slične snage sa zapreminom od 1,6 litara.  Njemu svojstvena rafiniranost je tako dobra da je potreba za dodatnom izolacijom unutar automobila, ili kompleksnim okviri i podokviri motora, znatno umanjena.

 

Velika snaga i obrtni momenat

 

Motor 1.0l SIDI Turbo nudi veliku snagu, generišući veći obrtni momenat of Opelovog aktuelnog 1,6l motora sa prirodnim usisavanjem, kao i istu maksimalnu izlaznu snagu od 85 kW/115 ks.

 

Dijamantski precizna tehnika je upotrebljena u integraciji ispusne grane u aluminijumsku glavu motora, koja je pričvršćena šrafovima direktno na turbo punjač niske inercije, koji se hladi vodom. Ova kompaktna instalacija doprinosi brzom punjenju zarad ostvarivanja velike snage u donjem segmentu. Maksimalan obrtni momenat of 166 Nm za samo 1,800 ob/min je skoro 30 odsto viši od onog koji generiše 1,6-litarski motor pri istom broju obrtaja.

 

Brizgaljke goriva sa šest otvora su centrirane iznad svakog klipa radi efikasnog sagorevanja, i varijabilno otvaranje ventila zarad optimalnog „disanja“ motora. Pumpa za ulje duple zaremine i zamenjiva pumpa za vodu koja se deaktivira kada je rashladna tečnost motora hladna kako bi ubrzala zagrevanje, takođe doprinose niskoj potrošnji goriva.

 

Novi lagani, šestostepeni sistem prenosa

 Opel-1.0-SIDI-Turbo-287380-medium

1.0 SIDI Turbo motor je uparen sa novim šestostepenim ručnim menjačem dizaniranim za primenu pri srednjim veličinama obrtnog momenta. Sa težinom od samo 37 kg kada je prazan, ovaj motor je oko 30% lakši od njegovog aktuelnog pandana.Takođe je veoma kompaktan, dužine samo 375 mm duž svoje ose.

 

Pružajući superioran kvalitet prebacivanja brzina, uz kratak hod menjača i nizak napor menjanja brzina, novi sistem prenosa uključuje mnoga od rafiniranih rešenja koja su predstavljena u novoj generaciji opelovih menjača. Ova uključuju asimetrično sečene zupčanike i trostruke sinhron spojnice  za prvu /drugu i duple sinhron spojnice za treću/četvrtu brzinu. Rikverc je takođe sinhronizovan.

 

Noi menjač će se koristiti u širokom spektru malih i pod-kompaktnih Opelovih vozila sa motorima do 220Nm orbtnog momenta. Za optimalnu efikasnost u svakoj primeni, matrica menjačkih izbora sastoji se od 12 kompleta prenosnih odnosa i sedam reduktora.

 

 

Sledeći korak u obnovi programa Opelovih pogonskih mehanizama

 

Lansiranje 1,0 SIDI turbo motora i pripadajućeg šestostepenog menjača je najnoviji korak u obnovi Opelovog portfolija pogonskih mehanizama. U okviru ovog programa predviđeno je pojavljivanje tri nove linije sa 13 pojedinačnih motora u periodu između 2012. i 2016. godine, uz pregršt novih prenosnih sistema.

 

Program je otpočeo lansiranjem prvih motora u klasi motora srednje veličine sa pogonom na benzin i dizel. Ovim turbo motorima od 1,6 litara je sada priključen i novi 1,0 turbo, kao prvi prestavnik nove linije motora male zapremine. Svi motori će se proizvoditi u GM-ovoj novoj fabrici u Sentgotardu u Mađarskoj, gde se benzinski i dizel motori proizvode na zajedničkoj fabričkoj traci.

 

Nova generacija Opelovih pogonskih mašina je fokusirana na to da izađe u susret rastućim zahtevima potrošača za manjim ekonomičnijim motorima koji imaju manju emisiju ugljen-dioksida i uspevaju da pruže moć i rafiniranost karakterističnu za motore veće zapremine

 

 Tekst i fotografije:  Opel PR