13. јануар 2025.

Opel club Serbia – OPCS

Klub ljubitelja Opel automobila

Home » Pomoć pri odabiru polovnjaka

Pomoć pri odabiru polovnjaka

Gotovo svako od nas je bio u prilici da kupuje polovnjaka. Najčešće silom prilika zbog manjka u budžetu nismo u mogućnosti da razmišljamo o novom. Međutim, razlog ne mora da bude uvek taj, a ovi ostali su rezervisani za zaljubljenike i entuzijaste. Postoji više faktora koji utiču na to da "zagrizemo" za neki automobil, kao što su: marka, dobar glas, veličina, izgled, namena, lakoća održavanja, nabavke delova, rasprostranjenost servisa i mnogi drugi. Pa, mi vam nećemo reći za koji da se odlučite, samo ćemo vam pomoći da izaberete pravi primerak traženog automobila.
 

 



 

Već po prvim znacima na automobilu možete uočiti u kakvom je stanju, bez velike filozofije. Neke podatke prodavci mogu vešto sakriti pri prodaji. Motor je veoma bitna stavka na Vašem (budućem) automobilu i on pored limarije iziskuje najviše novčanih sredstava kako bi se eventualno doveo u red. Limarija ne može da se vrati u prvobitno stanje posle eventualnih havarija, bez obzira na umeće majstora. Međutim, može jako lako da se uradi da se razlika skoro i ne primeti. Naravno da niko od nas ne želi da kupi udaran ili truo auto. Po nekim evropskim istraživanjima, gotovo 2/3 automobila u desetogodišnjem radnom veku pretrpi neku havariju, manjeg ili većeg intenziteta. Pored već navedenog, tu postoje i ostale neispravnosti ili nelogičnosti na vozilu koje možete otkriti na sledeći način:

– Bitno je da pre paljenja polovnjaka podignete haubu i izvučete merač ulja napolje ili odvrnete čep za dolivanje. Ako iz ova dva otvora izlazi dim crne boje, to znači da je motor dotrajao i da su istrošene karike ili cilindri.
Takodje je poželjno primetiti da li dim koji izlazi iz auspuha ima određenu nijansu. Ako vuče na plavičasto, znači da motor troši ulje. Bela da troši rashladnu tečnost, a crna kod dizelaša da sistem ubrizgavanja nije u najboljem redu.

– Na limu u motornom prostoru, kao i u prtljažniku često ostaju tragovi havarija. Zagledajte sve, pogotovo nepristupačne ćoškove da li ima tragova naknadno varenih ili ispeglanih delova. Takođe neki delovi mogu da budu i pokidani i loše ofarbani.

– Razlike u nijansi boje, mehurići na laku i njegova neravnomerna površina govore da je deo na autu udaren i nestručno sredjen. Savetujemo vam da ponesete magnet manjeg intenziteta koji možete da priljubite uz karoseriju na par mesta. U slučaju da otpadne, deo je gitovan.

– Po paljenju automobila ne bi trebalo da gori servisna lampica. To je jasna naznaka da nešto nije u redu.

– Lampica vazdušnog jastuka treba da se upali po davanju kontakta i ugasi posle nekoliko sekundi. u slučaju da se uopšte ne pali ili ne gasi, jastuci su neispravni ili nedostaju. Ovo automatski implicira da je auto imao teži sudar.

– Ilizani tapacirunzi, volan, papučice, ručica menjača, i ostali istrošeni delovi enterijera svedoče da je automobil dosta prešao.

– Automobil bi trebalo da stoji ujednačeno u odnosu na podlogu. U slučaju ulegnuća jednog dela karoserije, to je pokazatelj da su opruge dotrajale. Takođe je potrebno zaljuljati automobil pritiskanjem dela karoserije. Ako se vozilo lako ljulja, amortizeri su neispravni.

– Guma govori dosta o eventualnim nedostacima vozila. Ako je izlizan gazeći sloj, amortizeri su dotrajali. Ako je samo jedna ivica istrošena, trap nije dobro balansiran, a ako su obe, guma nema dovoljan pritisak. Takodje treba proveriti DOT gume, koji govori o godištu gume (primer 3003, trideseta nedelja 2003. godine).

– Kilometraža je jako bitan podatak stanja vozila. Nju je gotovo nemoguće proveriti na licu mesta, ali je moguće zapaziti sledeće. Ako na automobilu postoji brojčanik, potrebno je proveriti šrafove na i oko instrument table. Njihova izlizanost ili oštećenja govore da je tabla dirana. Kilometražu na digitalnim brojačima je lako vratiti, ali još lakše otkriti. Dovoljno je javiti se u servis sa dijagnostičkim alatom i očitati. Takodje u slučaju i ove prevare, na novijim automobilima se mogu proveriti intervali servisa. Ako je servis rađen na 220.000km, a na satu stoji 100.000km, očigledno da nešto nije u redu.

– Godište automobila je prisutno na svakom koraku. Na staklima stoji broj koji označava godište, prema njemu možete proveriti verodostojnost pratećih dokumenata, ali i uporediti sa ostalim staklima. U slučaju da je neko menjano, razlog je najčešće udar. Većina plastičnih delova koje je lako odrstraniti kao na primer pepeljara imaju godište proizvodnje na poleđini.

– VIN ili broj šasije i broj motora su indetifikacione oznake vozila. Njihove prepravke su krivično kažnjive i vlasnik vozila obično "izvuče deblji kraj" iako je možda nedužan. Proverite da li postoje tragovi prepravki, varenja, brušenja, farbanja i slično. Na Opelovim VIN brojevima 10 oznaka je godište proizvodnje po sledećem kriterijumu (A-1980, B-1981, C-1982, D-1983, E-1984, F-1985, G-1986, H-1987, J-1988, K-1989, L-1990, M-1991, N-1992, P-1993, R-1994, S-1995, T-1996, V-1997, W-1998, X-1999, Y-2000, 1-2001, 2-2002, 3-2003, 4-2004, 5-2005, 6-2006, 7-2007, 8-2008, 9-2009).

– I za kraj, probna vožnja. Provozajte automobil i po lošijem putu ne li ste uočili lupanja ili poskakivanja koja su znak dotrajalosti amortizera. Potrebno je isprobati i kočioni sistem naglim pritiskanjem papučice. Auto ne sme da menja pravac niti da vibrira pri kočenju, sem naravno papučice u slučaju da ima ABS sistem. Takodje je potrebno proveriti pritiskanjem papučice kvačila da li se čuju neprimereni zvuci u sistemu prenosa, ili ležajevi točkova vožnjom na nižem broju obrtaja po ravnom putu.

Srećno!!!