9. фебруар 2025.

Opel club Serbia – OPCS

Klub ljubitelja Opel automobila

Home » Koncept vozilo Opel Flextreme GT/E

Koncept vozilo Opel Flextreme GT/E

Oblik stvari koje dolaze: koncept vozilo Opel Flextreme GT/E

Svetska premijera na Ženevskom sajmu automobila 2010.

flextreme-7

 Rüsselsheim. Opel će na Osamdesetom ženevskom sajmu automobila (4. – 14. marta) predstaviti svoj koncept automobil Flextreme GT/E koji će dodatno učvrstiti ovog proizvođača kao lidera u području zelenih tehnologija, nudeći ekspresivan dizajn i efikasne, ekološki prihvatljive performanse – sve konstruisano uz poznatu nemačku preciznost.

U Opelovoj strategiji za postizanje manje zavisnosti o fosilnim gorivima električna energija ima ključnu ulogu. Koncept Flextreme GT/E dugačak 4,7 metara pokazuje kako se tehnologija električnog vozila s produženim dometom (extended-range electric vehicle, E-REV) može upotrijebiti pri konstrukciji velikog, ili vozila srednje veličine, kao i kompaktnih automobila kao što je najavljena Ampera.

Opel ovu strategiju naziva „neograničena e-mobilnost“: prilagođavanje visokoefikasnog E-REV pogonskog sastava, koji nema ograničenja kakva ima napajanje isključivo baterijama, raznim vozilima iz različitih tržišnih segmenata. Koncept Flextreme GT/E pokazuje da veličina nije bitna kako bi se uživalo u nultoj emisiji ugljen-dioksida, barem ako je pitanju Opel.

Namenski dizajn takođe omogućuje da Flextreme GT/E postigne željeni koeficijent otpora vazduha od samo 0,22 što mu pak pomaže da dostigne maksimalnu brzinu od preko 200 km/h i bude štedljiv s energijom kako bi mu domet bio što dalji. Vizualni elementi koji se ističu su nizak i širok stav, prednja i zadnja svetla u obliku krila, prepoznatljiv prednji deo i rešetka, plutajući C-nosači i snažan, skulpturalan oblik karoserije.

„Koncept Flextreme GT/E ukazuje na oblik stvari koje dolaze kada je u pitanju Opel“, kaže Frank Weber, potpredsednik korporativnog planiranja i planiranja proizvoda. „Snažan, ekspresivan i pre svega efikasan, on predstavlja strategiju koju ćemo primjenjivati na sva naša buduća vozila, velika i mala, u svim tržišnim segmentima.“

Spoljni izgled: efikasnost s emocijama

Spuštene proporcije Flextreme-a GT/E nalik na kupe predstavljaju evoluciju Opelove nove dizajnerske filozofije – umetnička skulpturalnost susreće nemačku preciznost – unutar područja optimizacije za aerodinamičku učinkovitost.

Čist dizajn prednjeg dijela uključuje nisku liniju poklopca motora te produženi nos, kojeg izdvajaju prepoznatljiva LED prednja svetla u obliku krila. Ona se spuštaju duboko u prednje blatobrane i celom dužinom poklopca motora. Nova trapezoidna rešetka je uska, ali odaje pojam snage. Istaknuta hromirana prečka u obliku krila nosi veliki Opelov logo koji je istovremeno i priključak za punjenje Flextreme-ove baterije.

Kroz gornji deo rešetke ulazi vazduh za hlađenje, dok je donji deo pokriven providnom pločom. Nema uobičajenih otvora za vazduh pa je prednji deo Flextremea GT/E  izrazito aerodinamičan.

Na skulpturalnom poklopcu motora sa, za Opel prepoznatljivim središnjim naborom, nalaze uski poprečni otvori sa svake strane kroz koje izlazi vazduh iz motora. Snažni blatobrani i lukovi iznad točkova spuštaju se prema bočnim delovima karoserije.

Iz profila Flextreme GT/E odlikuju inovativni skraćeni C-nosači. Ovakav plutajući dizajn omogućuje da se stakleni deo kabine produži u zadnjem delu ispod zakrivljene linije krova čime se naglašavaju elegantne bočne linije. Dinamični karakter ovog automobila naglašen je osvježenom verzijom Opelovog prepoznatljivog motiva oštrice koji se sada spušta, ortogonalno, od baze C-nosača u donji deo prednjeg blatobrana.

Pristup kabini dodatno je olakšan usvajanjem koncepta vrata sa šarkama na zadnjoj strani, što je evolucija Opelovog koncepta FlexDoors korišćenog kod nove generacije jednovolumena Meriva. Kako bi se sačuvale čiste linije spoljašnosti, sve kvake  na vratima zamenjene su svetlosnim senzorima – vrata se automatski otvaraju kada senzore prekrije ruka putnika ili vozača. U svrhu smanjenja vazdušne turbulencije takođe nema spoljnih retrovizora, koji su zamenjeni malim kamerama smeštenima u bazi A-nosača.

U zadnjem delu snažna linija ramena stapa se sa skulpturalnim lukovima iznad točkova, čime se dodatno naglašava Flextremeov širok i robustan stav. Izgled nalik na kupe upotpunjen je strmo spuštenim zadnjim delom na kojem se nalaze LED svetla takođe u obliku krila, kao spreda. Kao kod Insignije Sports Tourer, zadnja strana dizajnirana je oblo tako da je olakšan pristup prtljažniku. Zadnje vetrobransko staklo je lagano konveksno kako bi se poboljšao tok vazduha.

Prozirnost fiksne staklene ploče na sredini krova je prilagodljiva tako da omogućuje ulazak punog sunčevog svetla zimi, a leti se zamračuje pa štiti od prejakog svetla i pregrevanja. Vodjica sa cevima na zadnjem delu krova služi za dodatno hlađenje baterije i elektronskih komponenti.

Upravljanje tokom vazduha i smanjena masa

Ključan element ekspresivnog izgleda Flextremea GT/E je efikasnost izvedbe dizajna.

Mali prednji deo, nizak krov (1.308 mm) i ravan pod omogućuju ovom vozilu da se kreće uz minimalan otpor vazduha.

Ceo niz novina služi za optimizaciju upravljanja vazdušnom strujom. 21-inčni aluminijski točkovi su relativno uski kako bi se smanjio otpor, a na njima su 195/45 gume s niskim otporom. Čiste linije umetaka i dodataka takođe smanjuju vazdušnu turbolenciju.

Mali prednji usisnik poboljšava tok vazduha oko prednjeg dela vozila, a pod se u zadnjem delu podiže na gore kako bi se postigao Venturi-efekat i dodatno smanjio otpor.Flextreme GT/E takođe istražuje mogućnosti aktivne promene oblika. Pri brzinama iznad 50 km/h podiže se vertikalna ploča duž celog bočnog dela karoserije iz usisa za izduv vazduha iza zadnjih blatobrana.Ovi 350 milimetara dugi bočni spojleri usmeravaju brzostrujeći tok vazduha oko zadnjih uglova automobila, dodatno smanjujući turbolenciju. Mere za smanjenje mase karoserije uključuju korišćenje laganih spoljnih ploča od kompozitnog ugljika, polikarbonatni sloj na prozorima te strukturalne komponente od aluminijumske strukture. U uporedbi sa tradicionalnim materijalima, ovi nude 40-postotno smanjenje mase koje dalje pridonosi smanjenoj potrošnji energije i većem dometu.

Inovativni pogonski sastav

Ovo učinkovito konceptno vozilo takođe uključuje GM-ov revolucionarni pogonski sastav E-REV prethodno razvijen za Opel Amperu. Flextreme GT/E pokazuje svestranost ove tehnologije koristeći je u većem formatu srednje velikog vozila.

Usprkos većim dimenzijama i maksimalnoj brzini većoj od 200 km/h, Flextreme GT/E bi trebao imati slične performanse kao Ampera: vozni domet na baterijski pogon od 60 km bez ikakve emisije izduvnih gasova, te ukupan domet preko 500 km. Prosečna potrošnja goriva procenjena je na 1,6 l/100 km, a emisija ugljen-dioksida biće ispod 40 g/km.Za razliku od hibridnog vozila, točkovi Flextremea GT/E su u svakom trenutku pogonjeni električnom energijom. Pri uobičajenim putovanjima do 60 km energija se dobija iz litijonske baterije u obliku slova T koja je smeštena ispod poda i zadnjeg sedišta.Međutim za razliku od električnog vozila na baterije, Flextreme GT/E uklanja svaku mogućnost strahovanja zbog „ostanka na putu“ usled pražnjenja baterije. Mali benzinski motor-generator pali se automatski i bez znanja vozača u trenutku kad se baterija isprazni. U ovom načinu rada se domet povećava na nešto više od 500 km sve dok se punjiva baterija ponovno ne napuni ili se automobil napuni gorivom.

Elektromotor u ovom načinu rada daje znatnih 370 Nm trenutnog obrtnog momenta što osigurava dinamične performanse, a ubrzava automobil od 0 do 100 km/h za manje od 9 sekundi.

Koncept vozilo Flextreme GT/E je novi korak u Opelovoj strategiji elektrifikacije automobila, koja uključuje celi niz proizvoda na baterije, kao i hibridne tehnologije s produženjem dometa i gorivne ćelije.

Tekst i fotografije: Opel Srbija PR